Webinar SNOLA: Roberto Martínez-Maldonado “Analíticas del Aprendizaje en el Salón de Clases: IoT y Orquestación”

El vídeo del webinar está disponible en https://canal.uned.es/serial/index/id/6198 Este webinar tendrá lugar el miércoles 20 de Diciembre 2017 a las 9:00h CET. Resumen: El área de investigación de Analíticas del Aprendizaje (Learning Analytics – LA por sus siglas en inglés) tiene como objetivo potenciar el juicio de los docentes y los alumnos para tomar decisiones informadas tomando una postura centrada en el humano en lugar de la tecnología o los algoritmos. Sin embargo, en la práctica, la mayoría de los avances en LA se han centrado en experiencias de aprendizaje mediadas por computadoras. En estos casos, frecuentemente se hacen muchas […]

Webinar SNOLA: Katrien Verbert “Student-facing Learning Dashboards”

Katrien Verbert will be the next guest speaker of a new SNOLA webinar. In this talk, Katrien will present their work on learning analytics that aims to support learners, teachers and study advisors through dashboard applications, ranging from small mobile applications to learnscapes on large public displays. Dashboards typically capture and visualize traces of learning activities, in order to promote awareness, reflection and sense-making, and to enable learners to define goals and track progress towards these goals. She will present results of user studies of our learning dashboards to support blended learning, group work, and communication between students and study advisors.   […]

SNOLA en el IV Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad (CINAIC 2017)

El Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad (CINAIC) es una conferencia internacional que se celebra cada dos años en España. Sus líneas temáticas están relacionadas con la adaptatividad, learning analytics, competencias, aprendizaje activo, laboratorios remotos, etc. Se trata de un foro especializado donde académicos, investigadores y docentes comparten experiencias relacionadas a la innovación en campos relacionados con el aprendizaje. La edición de este año se está celebrando en Zaragoza los días 4-6 de Octobre. Dentro de la programación oficial del congreso, y más concretamente dentro de las sesiones de presentación de experiencias de innovación aceptadas en forma de comunicación, […]

Learning Analytics Trends and Challenges in Engineering Education (LATCEE)

SNOLA Special Session at the EDUCON 2017 Conference Tenerife, Canary Islands, Spain April 18-20, 2018. http://www.educon-conference.org/educon2018/   Overview Learning analytics brings together a series of methodologies and tools that allow teachers and researchers to obtain information about the learning of our students from the data collected in learning systems. Thanks to learning analytics, teachers can carry out a monitoring of the actions in the learning environments, in order to detect students who need attention, problems in the development of lesson plans, difficulties with the resources offered, etc. During the last years, learning analytics has become increasingly present in educational settings, […]

¿Qué lecciones pueden aprenderse de aquellos que ya han implementado la tecnología de “Learning Analytics” en sus organizaciones? por IADLearning

¿Qué lecciones pueden aprenderse de aquellos que ya han implementado la tecnología de “Learning Analytics” en sus organizaciones? Hemos analizado las experiencias de varios “early adopters” y extraído 14 sugerencias que facilitan la implementación de analíticas de aprendizaje en las organizaciones. En este post hablamos de aspectos relacionados con la implementación, pero también de otros relacionados con los retos humanos de esta tecnología. Queremos saber tu opinión: ¿crees que los aspectos que mencionamos son relevantes? ¿se te ocurre alguna recomendación que hayamos olvidado? Nuestro post: https://www.iadlearning.com/learning-analytics-tool/

La aparición del aprendizaje on-line, MOOCs y SPOCs ha dado lugar a nuevos nichos de investigación en el que big data (análisis masivo de datos) ha querido ser partícipe. Las VII Jornadas eMadrid tratarán un tema novedoso: Learning Analytics, o lo que es lo mismo, educación más big data . ¿Se puede aprender algo sobre el aprendizaje? ¿qué métricas debemos tomar para que la experiencia del aprendizaje sea más satisfactoria? Para hablar de estos asuntos, las VII Jornadas eMadrid reunirán a distintos especialistas nacionales e internacionales que debatirán sobre la educación en tiempos de cambio. Los interesados podrán acudir de […]

The Experiment@ International Conference is the 4th event of this biennial conference series dedicated to online experimentation. It provides a forum of discussion and collaboration between academics, researchers and industry trying to bridge the gap between academic applications and the real world needs and experiences. This year the event was held at University of Algarve, in Faro, Portugal, on June 6-8, 2017. The topics of interest were online experimentation, remote & virtual labs, remote sensing, remote monitoring, Intelligent learning systems, smart university and smart education among others. As part of the programme, a presentation of the SNOLA network was made […]

El próximo 6 de junio de 2017 a las 17:00 CET Dai Griffiths, un referente internacional en Learning Analytics impartirá el webinar titulado “Learning Analytics and Policy”. En él se tratarán aspectos legales y de políticas educativas respecto al Learning Analytics. Dai Griffiths is a professor in the School of Education and Psychology. His background is in the arts and in education, and he has taught at many levels including primary and secondary education, higher education and continuing education, and in industry. From the early 1990s he worked on a wide range of aspects of technology and education, as a […]

CFP LASI Spain 17

Learning analytics has become increasingly present in educational settings. Whenever information technologies are used for educational purposes, there is a trail of evidence of the activities and behaviors of both learners and instructors. Over time, the analysis of this evidence, be it real-time data or data stored in database systems, may help better understand and improve educational processes. Learning analytics covers a wide variety of analysis techniques over multiple-sourced data (content repositories, interactive systems, multimedia streams) and technologies (learning management systems, educational games, virtual settings, mobile devices), ranging from data mining to data visualizations, and focusing on different aspects of […]

Pre-doc position available at the University of Deusto

Supported and co-funded by the European Commission through the Horizon 2020 Marie Sklodowska-Curie COFUND Programme, the University of Deusto (Bilbao, Spain) provides a three-years positions that aims at attracting qualified international Early Stage Researchers for high quality PhD training. The thesis proposal “Learning Analytics for Computational Thinking assessment”  aims to apply Learning Analytics techniques for Computational Thinking assessment, a topic which is challenging and plausible at the same time. Challenging because most computer-related problems have more than a single solution and novice programmers tend to address problems in imaginative -and often overcomplicated- ways. Plausible because the solutions that need to […]