En la última década, las analíticas de aprendizaje han revolucionado la forma en que entendemos la educación. Un nuevo estudio, publicado en la revista Computers in Human Behavior, analiza casi 4.000 artículos científicos para trazar la evolución de este campo y sus principales tendencias. ¿El resultado? Un mapa detallado de cómo la tecnología y los datos han transformado la enseñanza y el aprendizaje.

En la investigación han participado dos miembros de la red SNOLA: Ángel Hernández-García, del Grupo TIGE-UPM de la Universidad Politécnica de Madrid (TIGE-UPM), y Miguel Ángel Conde, del Grupo de Robótica de la Universidad de León (Robótica-ULE). El estudio identifica nueve grandes áreas de desarrollo, entre ellas la inteligencia artificial aplicada a la educación, el modelado predictivo para personalizar el aprendizaje y el impacto de la analítica en la enseñanza online. Además, destaca cómo el auge de nuevas tecnologías está redefiniendo las estrategias educativas y plantea desafíos clave como la privacidad y la transparencia en el uso de datos.

El artículo está disponible en acceso abierto bajo licencia CC BY 4.0, por lo que cualquiera puede leerlo sin restricciones. Puedes explorarlo en: https://doi.org/10.1016/j.chb.2024.108526

Referencia:

Stanciu, I. D., Hernández-García, Á., Conde, M. Á., & Nistor, N. (2025). Decoding a decade. Trends and evolution in learning analytics: A comprehensive synthesis. Computers in Human Behavior, 165, 108526. https://doi.org/10.1016/j.chb.2024.108526

Abstract:

This article concludes the special issue “Learning Analytics 10 Years After: A Retrospective and Research Agenda” with a summary of the contributed studies. To assess their representativeness of the last decade’s learning analytics research, a literature analysis was performed based on topic extraction. Following PRISMA guidelines, 3897 journal articles and conference papers in Learning Analytics were analyzed with Latent Dirichlet Allocation with Gibbs sampling to uncover common topics. Nine primary topics emerged: skills assessment and program evaluation; adoption of learning analytics in higher education; educational tool design and teacher support; student engagement in online courses; predictive modeling in education; technology integration in education; social learning and collaborative knowledge building; data mining in educational research; and online learning environments and student behavior. Time and publication type significantly influenced topic presence. The articles selected for this special issue spanned the most frequent publication themes, demonstrating their representativeness. Furthermore, the review underscores the importance of integrating methodology with educational theory, as highlighted in the authoritative review that opens the issue, paving the way for continued advancements.